Terugblik op een sfeervol en muzikaal betoverend Kerstconcert 2023 in Vaals
Koninklijk Mannenkoor Cecilia 1837 | CCK‘74 Vaals
Onder leiding van Emmanuël Pleijers, met medewerking van Ester Daniëls, sopraan, Peter Schillings, bariton, Bérénice Awouters, viool en Paul Huijts, piano.
Zondag 17 december 2023
Het is een zonnige aangename dag voor de tijd van het jaar. Een tijd waarin mensen druk zijn met de voorbereidingen voor Kerst. Een citaat van een van de bezoekers van het Kerstconcert: “Het echte Kerstgevoel begint bij mij altijd met het concert van het koor in de St. Pauluskerk vlak voor Kerstmis”. En dit zal waarschijnlijk voor veel mensen in Vaals en omstreken zo zij. Het jaarlijks terugkerende concert als een van de hoogtepunten in de adventstijd. Wegens het ons nog altijd achtervolgende coronavirus kon voorzitter John Schwanen dit jaar de bezoekers in de kerk helaas niet verwelkomen. Deze rol werd overgenomen door vicevoorzitter Jo Ernes die de aanwezigen welkom heette en speciale aandacht vroeg voor het feit dat de koren uit Lemiers en Vaals vanaf 1 januari a.s. officieel tot één koor zijn samengevoegd. Na een overgangsperiode van ongeveer 4 jaar is deze samenwerking op een zeer harmonische wijze tot stand gekomen en zal het koor vanaf nu de naam Koninklijk Mannenkoor Cecilia 1837 | CCK‘74 Vaals hebben.
Wie gelukkig wel, zoals gebruikelijk, zijn belangrijke rol vervulde was emeritus pastoor Broekhoven. Hij kondigde de liederen uit het programma aan en lardeerde deze met informatie over het muziekstuk, de componist of verbond de inhoud met religieuze of wereldlijke situaties. Vorig jaar werd vooral stilgestaan bij de oorlogssituatie in de Oekraïne, maar helaas wordt de wereld momenteel geconfronteerd met steeds meer crisissituaties.
Het concert begon met een Kerstlied van M. Prange, een ode aan de uit Vaals stammende componist die regelmatig nog door het koor ten gehore wordt gebracht. Hij zou volgens mij erg trots zijn geweest op deze mooie uitvoering. Er volgden twee sfeervolle Duitstalige liederen en zoals altijd blijkt dat de vertolking van liederen in deze prachtige taal op een enthousiast applaus kan rekenen.
De samenstelling van het programma is ieder jaar een uitdaging. Enerzijds is het bekend dat het luisteren naar traditionele liederen voor de meeste mensen puur genieten is. Anderzijds wil het koor ook nieuw repertoire aan het programma toevoegen. Dit jaar is als primeur gekozen voor de uitvoering van het Cantique de Jean Racine door Gabriele Fauré. De destijds 19-jarige Fauré had dit oorspronkelijk gecomponeerd voor een gemengd koor met piano of orgelbegeleiding. Het koor had gekozen voor een uitvoering door het koor met viool en pianobegeleiding. Daarna werd een tweetal liederen uit Zweden en Polen gezongen. Het Zweedse Kerstlied Jul, Jul, strålande Jul is ook zeer populair in de omringende Scandinavische landen. Tijdens het luisteren naar de fantastische uitvoering van het koor en de violiste komen beelden van kaarslicht en sneeuwlandschappen vanzelf tevoorschijn. Bij de aankondiging van het Pools Kerstlied Lulajzje Jesuniu wijst emeritus pastoor Broekhoven op de huidige zorgwekkende toestand in deze regio van Europa en spreekt zijn hoop op vrede en rust uit.
Sopraan Ester Daniels vertolkt vervolgens het lied Schlafendes Jesuskind van H. Wolf. Geen eenvoudig luisterlied. Ze is ook soliste in het volgende lied: Jésus chéz les Brétons waarin we volop van haar stem kunnen genieten. Het Georgische volkslied Suliko (kleine ziel) wordt gezamenlijk door violiste, sopraan, bariton en koor uitgevoerd waarbij de prachtige lage begeleidingstonen van het koor ontroeren. Het laatste lied voor de pauze, Tollite Hostias van Saint-Saëns is een deel van zijn Kerstoratorium “waarin de hemelen zich verheugen en de aarde jubelt voor het aangezien des Heren”.
Violiste Bérénice Awouters, die voor deze gelegenheid in stemmig rood gekleed was, opende na de pauze met Salut d”Amour van E. Elgar. In het daaropvolgende Méditation uit Thais excelleerden zowel de violiste, de pianist als het koor. Het was om stil van te worden. Een stilte die verbroken werd door een daverend applaus. Het volgende lied was het Öcher Leddche, Ninana Kengsche, dat jarenlang door de koorleden werd gezongen bij de geboorte van een kind bij een koorlid. Tijdens het liedje zullen er bij een aantal koorleden ongetwijfeld vele mooie herinneringen naar boven zijn gekomen. Het lied werd zachtjes en harmonieus gezongen. Je zag als het ware de baby’s in hun bedje liggen. Mooi was ook de uitvoering van Mariäe Wiegenlied van M. Reger.
Een wederkerend mooi moment voor overdenking en muzikaal genot is het Cantique de Noël dat dit jaar gelukkig weer door Peter Schillings met zijn mooie warme stem kon worden gezongen. Ook het publiek genoot met volle teugen en was gul met het applaus.
Het Festo Nativitatis Domini vormde alvast een mooie basis voor een hopelijk mooie sfeervolle tijd die aanstaande is.
Als afsluiting wordt het Stille Nacht van H. Lingerhand uitgevoerd door solisten en koor. Met name de sopraanstem kwam hier volledig tot haar recht. Nog een citaat van een bezoeker: “Ik heb nog nooit zo genoten van het Stille Nacht”. Niet onvermeld mag worden dat Paul Huijts het koor en de solisten fantastisch heeft begeleid en door zijn spel een zeer groot aandeel heeft gehad in het mooie resultaat van dit concert.
Uiteraard, zoals vanouds, dit alles onder de bezielende leiding van dirigent Emmanuël Pleijers.
De solisten en emeritus pastoor Broekhoven worden door de heer Jo Ernes bedankt voor hun bijdrage aan dit concert.
Een concert van hoge kwaliteit met een aantal betoverende muzikale momenten die ongefilterd het hart bereikten.
B.N.