Een overweldigende ervaring waarbij kippenvel niet uitgesloten is

Tijdens de Eucharistieviering op 1e Paasdag zingt het Koninklijk Mannenkoor Cecilia 1837 Vaals om 10.00 uur in de Pauluskerk Vaals de "Deuxième Messe solennelle de Sainte-Cécile pour les sociétés chorales" van Charles Gounod in G-groot.
Onder leiding van dirigent Emmanuël Pleijers en met medewerking van soliste Sare Anne de Bruijn (sopraan) en organist Jo Huijts.

Charles Gounod componeerde deze beroemd geworden mis toen hij 37 jaar oud was. Inmiddels had hij al talloze missen gecomponeerd die gekenmerkt worden door soberheid zowel wat betreft bezetting als klankkleur. De mis die op 20 april as. in de Pauluskerk te Vaals op eerste Paasdag om 10.00 uur zal worden uitgevoerd door het Kon. Mannenkoor Cecilia 1837 Vaals vertoont trekjes van een opera en getuigt van een groot talent bij C. Gounod voor het diep raken van de menselijke emotie. De eerste uitvoering van deze mis vond plaats in Parijs op de naamdag (22 november) van St. Cecilia in de église Saint-Eustace en maakte diepe indruk. De bij die uitvoering aanwezige beroemde Franse componist C. Saint-Saëns zei na afloop “men voelde dat hier een genie aan het werk was geweest……..in eerste instantie was men verblind,daarna in vervoering en tenslotte overweldigd.” De mis is uiterst geschikt om uitgevoerd te worden door een mannenkoor met een groot stembereik, laat zich lezen bij de muziekanalisten van de mis. Het is wellicht deze typering die Emmanuël Pleijers er toe heeft gebracht het mannenkoor van Vaals deze compositie te laten instuderen.

Gounod leefde van 1818-1893.Hij kwam uit een milieu waar creativiteit op een natuurlijke wijze werd meegegeven in de opvoeding. Na enige jaren te hebben overwogen zijn leven als priester te gaan vorm geven besloot hij uiteindelijk toch het huwelijk te verkiezen boven de celibataire staat. Zijn omvangrijke oeuvre op het gebied van kerkmuziek getuigt echter van een blijvende verbondenheid met de katholieke eredienst. Zijn beroemdheid als componist hangt dan ook hoofdzakelijk samen met zijn religieuze composities. Naast dit genre schreef hij ook opera’s en liederen, orkestwerken,kamermuziek, orgel- en pianomuziek. Zijn bekendste opera’s zijn Faust en Romeo en Juliette die niet vaak worden opgevoerd.

Als componist onderging hij in de jaren '40 van de 19e eeuw grote invloed van de oude Italiaanse meesters. Giovanni da Palestrina, wiens werk in de tijd dat Gounod in Rome verbleef in de Sixtijnse kapel werd uitgevoerd, raakte hem diep. Deze componist is een grootmeester op het terrein van vocale polyfonie, hetgeen in à capella werken tot uitdrukking komt.

Vervolgens verdiepte hij zich in het werk van de grote Duitse componisten als Bach, Mendelssohn Bartholdy en de Oostenrijkse componist Mozart om tenslotte een ontwikkeling door te maken die hem deed uitgroeien tot een Franse componist met een geheel eigen stijl en eigen klank die hem grote populariteit bezorgde tijdens zijn leven in het eigen land. Meerdere Franse componisten beschouwden hem als een voorbeeld en leermeester.
Het Sanctus uit de "Messe Solennelle de Sainte–Cécile" is zo populair geworden dat het meerdere malen als filmmuziek is gebruikt.

Gounods talent voor het lyrisch sentimentele stemmingsbeeld met een overvloed aan mooie zingbare melodieën, waar religieuze emotie aan wordt toegevoegd in zijn kerkmuziek, verklaart dat tot op de dag van vandaag zijn "Ave Maria" een wereldhit is.

Tijdens de eucharistieviering wordt o.a. gezongen: Kyrie, Gloria, Sanctus, O Salutaris Hostia, Benedictus (uit: St. Cecilia Mass), Agnus Dei.

Het Bestuur van KMK Cecilia 1837 Vaals stelt uw aanwezigheid zeer op prijs.