Groots afscheid van 2017 en uitdagende start van 2018
Met trots en grote tevredenheid mag het Koninklijk Mannenkoor terugzien op een in alle opzichten schitterende kerstperiode en een waardige afsluiting van “180 jaar KMK Cecilia”. Elk jaar opnieuw is de decembermaand een van de hoogtepunten in de programmering van het koor. We mogen vaststellen dat dirigent, solisten en zangers in de afgelopen kerstperiode op een bijzonder niveau gemusiceerd hebben.
De start van de cyclus was dit jaar op 9 december in de St. Jan aan het Vrijthof in Maastricht. Een tot de laatste stoel bezette kerk kon - ondanks de vreemde akoestiek - genieten van een perfect gezongen kerstrepertoire, met een schitterende Sare Anne de Bruijn als soliste. Een daverend applaus en een lovende toespraak van de cultuurwethouder van Maastricht onderstreepten dit succesvolle optreden.
Op 17 december was het de beurt aan het traditionele Kerstconcert in de St. Pauluskerk. Ook hier wederom een volle kerk, met overigens opvallend veel bezoekers van buiten Vaals. Er zijn zelfs bezoekers van elders, die hun korte vakantie aan het Heuvelland afstellen op de datum van het Kerstconcert.
Waar dirigent, koor en salonorkest schitterden in het Benedictus van Jenkins, waren het de solisten Peter Schillings en de jonge, opkomende ster van Amy Schillings, die de toehoorders tot begeestering brachten.
Op “Heiligabend” moeten de zangers tegen 23 uur familie, “Bescherung” en kerstdiner in de steek laten, want vanaf 23.30 uur, als de bezoekers van de nachtmis de kerk binnen sijpelen, brengt het koor de bezoekers alvast in kerststemming met een serie kerstliederen. Als vervolgens de pastoor het Kerstkind de kerk binnendraagt en in de kribbe legt, is dat het sein om het
Stille Nacht te laten klinken. Dit jaar zong het koor de prachtige Mis van streekgenoot en Jezuïet Franz Assenmacher, afgewisseld met kerstliederen.
Voor het eerst werden de soli van de Mis gezongen door solisten uit het eigen koor, voorwaar geen sinecure voor amateurs. Maar zij kweten zich uitstekend van hun taak. Châpeau voor deze prestatie.
Van veel bezoekers vernamen wij dat de uitvoering van de kerstliederen in de Hoogmis op Tweede Kerstdag zelfs van een hoog muzikaal niveau was.
Op 1 januari tenslotte, in de Hoogmis op Nieuwjaarsdag, werd de cyclus van Kerstliederen afgesloten, en met een uit volle borst gezongen “Tollite Hostias” van Camille Saïnt Saëns werden de partituren opgeborgen tot volgend jaar.
Het succes van het Koninklijk Mannenkoor in de afgelopen weken komt zeker niet vanzelf. Er is van de zangers veel gevraagd. Soms waren 4 à 5 repetities achter elkaar nodig om dit resultaat te bereiken. Door de prima sfeer; de onderlinge vriendschap en de gezamenlijke wil om er iets moois van te maken, was dit geen onoverbrugbare opgave.
Op zondag 28 januari a.s. op de Naamfeestdag van Schutterij St. Paulus zal het koor weer te beluisteren zijn tijdens de Hoogmis van 11.15 uur in de St. Pauluskerk.
De grandioze afsluiting en “de kers op de taart” was de benoeming van ons erelid John Bröcheler tot Ereburger van Vaals. In John wilde het koor ook zijn familie, vader Rud, grootvader, ooms etc. mede betrekken. Allen waren langdurig lid van Cecilia. De verdiensten van John voor Vaals zijn door de burgemeester al uitvoerig belicht en behoeven geen nadere toelichting. Maar het koor is uiteraard apetrots om een wereldster in zijn midden te hebben en is dankbaar dat deze aanvraag door gemeente en aanbevelers ondersteund en door de gemeenschap Vaals zo breed gedragen wordt. Nogmaals: John proficiat.
Ook voor 2018 heeft het koor wederom een prestigieus werk in voorbereiding.
Op 4 mei zal in de stadschouwburg in Heerlen, samen met de Heerlense Oratoriumvereniging het “Requiem voor Auschwitz” worden uitgevoerd, gecomponeerd door de Vaalser componist Roger Moreno Rathgeb. Roger Moreno is autodidact en heeft dit werk vanuit zijn gevoel gecomponeerd.
Hij heeft als Sinti zijn gehele familie verloren in Auschwitz. Tot nu toe is het werk slechts in enkele grote steden uitgevoerd, zoals Amsterdam, Dresden, Berlijn, Krakow, Frankfurt, Boedapest en Praag. Over deze zeer bijzondere uitvoering, eveneens onder de artistieke leiding van Emmanuël Pleijers zal binnenkort meer gepubliceerd worden.
Reserveert U maar alvast 4 mei in Uw agenda.
Mochten er zangers geïnteresseerd zijn, dan kunnen ze eventueel als projectzanger aan deze uitvoering meewerken.
JL.