Kerstconcert in Maastricht

In een tot de laatste plaats bezette St, Janskerk aan het Vrijthof in Maastricht heeft het Koninklijk Mannenkoor 1837 Vaals afgelopen zaterdag avond een start gemaakt met de cyclus van Kerst uitvoeringen in 2017. Nadat de generale repetitie op donderdag avond al voldoende vertrouwen had gewekt, en het koor aan de speciale akoestiek had kunnen wennen, werd de uitvoering op zaterdagavond een grandioos succes.

Gelukkig stond Emmanuël Pleijers zaterdag weer op de bok voor beide koren, nadat hij tijdens de generale nog wegens ziekte moest afhaken. Châpeau voor de 2. dirigent van Cecilia Heer, die plotseling voor de moeilijke opdracht stond om beide koren door de generale te leiden, hetgeen hij met verve deed.

Het programma werd geopend door de 73 zangers en zangeressen van het Koninklijk Gemengd Ceciliakoor uit Heer-Maastricht, dat verraste met een zeer gevarieerd programma , met klassiekers als Puer Natus est, en het bekende Transeamus. Het programma kreeg een vlot en swingend slot met de 2 werken van Althouse : “ A Swinging Christmas”” en “12 Songs of Christmas”, hetgeen het publiek een langdurig applaus ontlokte.

Vervolgens was het “Bühne frei” voor Cecilia Vaals. Het koor gaf meteen zijn visitekaartje af met het Kerstlied van oud-dirigent en organist Mathieu Prange. Dit werk dat hoge eisen stelt aan de zangers oogstte terecht veel applaus. Vervolgens mochten we genieten van de heerlijke melodieuze solo van Sara Anne de Bruijn in “Jezus chez les Brétons”. Na het Senora Dona Maria (arr.Fer Frings) volgde het “Benedictus” van Jenkins. Dirigent Emanuel Pleijers wist de spanning in dit prachtige werk zo op te voeren, dat je tijdens de maten rust, - die het werk een speciale dynamiek geven,- een speld kon horen vallen. Vervolgens was het weer de beurt aan beide solisten. Sara Anne de Bruijn met de kristal heldere solo in het Ave Maria, gearrangeerd door echtgenoot-dirigent Emmanuel Pleijers, en Peter Schillings met het op zijn lijf geschreven” Cantique de Noël”, voorwaar geen eenvoudig stuk voor de bariton solist, want je moet , juist in het hogere bereik en in de finale boven de 60 mannenstemmen uitkomen, waarvoor je stem in optimale conditie moet zijn. Terecht oogstten beide solisten een daverend applaus. Als klap op de vuurpijl volgde als laatste stuk het bekende “Hodie” van Benz.
Een staande ovatie van het verwende Maastrichtse publiek was de terechte beloning voor deze perfecte uitvoering.

Nadat de Koninklijke Harmonie van Heer Maastricht nog enkele nummers had verzorgd (uiteraard ook in Kerstsfeer), en besloten had met het alom bekende White Christmas, volgde nog als toetje het Stille Nacht in liefst 3 talen, Nederlands, Duits en - U leest het goed,-in het Mestreechs.

Een woord van dank van de Maastrichtse wethouder van Cultuur, dhr. Willems, aan organisator en voorzitter van het organiserend koor, tevens 2. Bas bij KMK Cecilia Vaals, Coen de Vries, was dan ook zeker op zijn plaats. De wethouder stak verder zijn bewondering voor het Koninklijk Vaalser Mannenkoor niet onder stoelen of banken. Het koor heeft Vaals in Maastricht prima vertegenwoordigd.
J.L.